Велика і кольорова. Виставка робіт Петра Ряски у Калуші

Категорія: КультураПереглядів: 2307

Виставка робіт закарпатського художника Петра Ряски відкрилася цього тижня у приміщенні музейно-виставкового центру у Калуші. Виставка може зацікавити, практично, всіх калушан: і тих, хто розуміється у мистецтві і може знайти оптимізм і насолоду від закарпатської школи мистецтва, і, власне,тих, хто мистецтво сприймає на рівні пересічного реципієнта, і шукає, радше, чогось незвичайного. Виставка — дійсно нетипова для Калуша. Тож, є чому вражати.

Перше, чим можуть вразити пересічного калушанина роботи Петра Ряски, — це колір. Яскравий рожевий і синій, зелений і жовтий. Серед великих кольорових плям ясно вгадуються гори. Тому “Вібрації Верховини” — саме так вирішив назвати автор свою виставку. Вібрації відчутні не лише на рівні форм і кольору. Цікаво, що для калушан митець представив не тільки полотна,  але і міні-інсталяції зі старих дверей і частин ткацького верстату. Лляні нитки, гуцульські дзвоники, і — “свіжі” плями фарби на давньому дереві, завіси і залишки старих замків. Автор неабияк відчуває ту енергетику, яку випромінюють ці давні речі щоденного ужитку. Він переконаний: такі “вислужені” речі — набагато більш цінні, ніж речі нові, ще не пройдені енергією їхніх власників, які ще не встигли сподобатися людям, і яких люди ще не встигли полюбити.

Петро Ряска навчався у Закарпатському художньому інституті. Яскравий представник так званої закарпатської школи. Лауреат мистецьких виставок у Стрию і Львові, а також — мистецького бієнале у Лондоні.

На відкриття виставки робіт Петра Ряски у Калуші прийшло чимало молоді, студентів Калуського коледжу культури

У мистецькому середовищі Ужгорода Петро Ряска відомий проектом “Коридор”. Власне, у рамках цього проекту він перетворив неформальну ужгородську галерею у темний простір, який назвав “Верховинський космос”. Так можна зрозуміти значення кольору. Тим паче, у такому специфічному середовищі, як гори.

На відкритті виставки у Калуші про Петра Ряску говорили прикарпатські колеги-художники. Заступник директора художнього музею Прикарпаття  Михайло Тимчук характеризує митця і його роботи неповторними й індивідуальними.

— Про автора говорити просто і складно.  Він, водночас, неординарний і небагатослівний. Переконаний, що ліпше за нього говорять його роботи. Він — експериментатор. Його творчий світогляд прийшов через експресіонізм, і рухається у напрямку модерного стилю. Це — і робота з пастозою, з акрилом. Речі побуту — той самий декор, який притаманний культурі гір, і закарпатському побуту. Роботи — ритмічні. Цей ритм творить композицію. І, хоча на виставці представлені окремі роботи, та вони сприймаються цілісно. — переконаний Михайло Тимчук. — Від митця Петра Ряски не знаєш, чого очікувати. Він — талановитий. Він, як і кожна творча особистість, не кожного впустить у свій світ, у своє коло спілкування. І ті з його робіт, які можна побачити в Івано-Франківську й у Калуші — це дуже добра нагода знайти нові ракурси мистецького бачення.

Варто поспішати: «Вібрації Вирховини» у Калуші будуть лише до 15 вересня

І, справді, роботи — незвичні для Калуша, стверджує директор музейно-виставкового комплексу Уляна Паньо. Але головне, що це — якісне авангардне мистецтво, яке тепер можуть побачити калушани.

Закарпатський погляд на гори як ландшафт і гори як явище — дуже різняться.

— Так склалося, що у Калуші немає авторів, які працювали б у такому напрямку. У нас, наприклад, непогані символісти. А ось таке мистецтво, яке ми можемо бачити на виставці, — це яскравий абстрактний живопис. Він має яскравий національний колорит. Такий колорит притаманний лише закарпатській школі живопису. Вражає, що, загалом, неяскрава кольорова гама гір, яка, зокрема, дуже бідна півроку — у холодну пору, викристалізувалася у дуже кольорову культуру. Так, наприклад, згадаймо надзвичайно кольоровий одяг гуцулів. Якщо детально його вивчати, можна побачити найнесподіваніші кольори і відтінки, — наголосив “Вікнам” калуський художник Василь Рудзінський. —  Автор, схоже, “переварив” постімпресіонізм і постмодернізм, і видав свою неповторну форму. Незвичайним також є декоративний підхід при абстрактному мисленні і добрі графічні задатки. І все це — у руслі суто закарпатської школи, яка виявляється, у першу чергу, у кольорі. Тому цю виставку можна сміливо зараховувати до заходів, які розширюють світогляд.

— Сама виставка не мала наметі представляти закарпатську школу живопису, хоча не заперечую... Гори не зображую як такі. Але там є присутня енергетика та образ, зображати їх не важко але є певний процес творення, — зазначив у коментарі ”Вікнам” сам Петро Ряска. —  Основний елемент закарпатської школи, є певне визначення яке нам давали в інституті яке дослівно не пам’ятаю і можу помилитись або дещо пропущу це: академічна освіченість художника; опора на художні традиції Закарпаття; відкритість до світового (раніше було європейського) мистецтва; є ще два пункти — я їх не пам’ятаю.

ВІКНА 1


Залиште свій коментар!

Використовуйте нормальні імена. Ваш коментар буде додано після перевірки.

Усмішка Підморгую Добре blush2 shok crazy cenzore Ganba nono sad unknw

(обов’язково)


Щоб не вводити щоразу цифровий код, зареєстутесь або залогіньтесь на нашому Форумі.
Адміністрація сайту "Калуш інфо"не завжди поділяє думки авторських матеріалів та коментарів. Усі коментарі проходять попередню модерацію. Якщо у Вас є зауваження стосовно інформації в матеріалах чи коментарях, просимо звернутись до нас через Форму зворотнього зв'язку.