Ірина Червінська: “Нав’язати культурне кліше — не означає виховати людину”

Категорія: КультураПереглядів: 2024

Містечко з погляду представників влади. Містечко — як оселя для кількох неординарних людей. Більшість — не розуміє, що можна жити не тільки у політично-бюрократичних рамках. Калушанка, поетеса і мама Ірина Червінська перебуває на перехресті стереотипних уявлень про життя у маленькому місті. Неординарний для Калуша голос літературної інтелігентної калушанки — чудова альтернатива для тих, хто звик розвивати світогляд у рамках владно-бюрократичних проблем і тенденцій. Альтернатива від Ірини Червінської — для “Вікон”.

— Іро, Євген Маланюк писав: “Як в нації вождя нема, тоді вожді її — поети”. Подивімося із цієї позиції на Калуш. Як думаєш, чи літературне середовище нашого міста настільки сміливе, щоб сказати те, чого бояться казати держслужбовці і бюджетники, і —  повести за собою  калушан? — Почнімо із того, що літературного середовища у Калуші немає. Є поети, але — поодинці. Щоб вони становили якусь серйозну організацію — поки що не бачу. Я намагаюся згуртувати поетів, хоча б молодих, у літературній студії “КА-МА-ЛІ­я”, і бачу, наскільки це важко. То про яких вождів може йтися? Багато завжди краще, аніж один. Кажуть, що віник переломити важче, ніж соломину.

— Літературна студія “КА-МА-ЛІ-я”: яку мету і яким чином хочете досягти? — Мета цієї літературної студії — популяризація поетів і письменників Калуша і Калущини. Тому що існує велика прірва між митцями і людьми. Люди не цікавляться літературою, і митці працюють самі на себе. Здебільшого — у ящик. Або — в інтернет. Я знаю, що є багато молодих людей, які хотіли б презентувати свою творчість, і не розумію, чому у Калуші цього немає.

Я хочу залучити за молодь, яка пише і хоче презентувати свою творчість калуському читачеві і має якісь оригінальні ідеї щодо літературного процесу у Калуші.  Здебільшого — щоб друкуватися в інтернеті, для того, щоб їх читали. Насправді ж, людина має дозріти, має розуміти, що література — не тільки для поетів, але — і для людей.

Кожна людина, яка пише, має думати, що вона пише. Коли пре — це класно. Але коли пре неякісно — то вже зле. Кожен поет чомусь вважає: я написав — і це геніально. Але, коли він викладає на сайті, де є грамотні люди, і вони починають вказувати на недоліки, то поет чомусь дуже сильно ображається. Біда у тому, що люди чомусь думають, що геніальність — Божий дар. Так. Але над ним треба працювати.

У інтернеті — більша аудиторія. Але річ у тому, що там відсутнє таке поняття, як критика. І це — важливо. Усі не те що бояться — не критикують один одного. Просто, коли комусь вказуєш на недоліки, критику не сприймають. У цьому — біда. Я маю на меті просто вчити писати грамотно, відповідно до норм української літературної мови і вимог літератури.

Коли буде вже достойний матеріал, можна буде планувати серйозні проекти: організовувати масові читання, видати антологію, коли назбирається достатня кількість матеріалу. Я думаю, що це потрібно для Калуша. Чому Калуш не має знати своїх поетів? Чому в інтернеті Україна читає калуських поетів, а Калуш не цікавиться ними взагалі? Треба із цим щось робити. Лиш би поети хотіли. Хто відчуває потребу, той приходить.

— Ти нещодавно критикувала позицію влади, яка пішла у безоплатні відпустки. Проте, це — не єдина тенденція у місті. Куди за цих тенденцій, воно прийде, на твою думку? — До нашої теперішньої влади однозначно ставитися неможливо. На фоні попередньої вдали теперішня виграє однозначно. Чому я критикувала безкоштовні відпустки? Тому що не повідомити про це людей — безвідповідально. Я прекрасно розумію бажання мера попіаритися, бо, все-таки, вибори незабаром. Але, думаю, десь у душі він усе ж уболіває за місто. Але, переймаючи американський досвід, треба врахувати, що Україна — не Америка. І що вищій владі байдуже. Ну, пішли — і хай ідуть. У скарбниці і так грошей немає, то ще і зекономимо. А люди ж не можуть свої справи вирішити.

Є люди, які схвалюють дії влади. Є і такі, які вважають, що вона нічого не робить. Гадаю, що “сірою масою” керувати легше: людьми, які абсолютно не знають своїх прав, не розуміють, що з ними робиться, і всюди, куди не піди, — бюрократія. І дивує одне: чому люди  і досі мовчать?

— Наскільки, на твою думку, у Калуші вкоренилося те, що називають “совком”?  У чому виявляється калуський “совок” і як із ним боротися? — Це — проблема загальноукраїнська. У Калуші — особливо, бо це — маленьке місто. У маленьких містах процеси завжди відбуваються повільніше, ніж у великих. У нас не відбувається нічого. Люди не відчули на собі тієї незалежності: що було, те  і залишилося. Якщо ви поговорите навіть із тим, хто працює на “хімії”. Там керують росіяни. У них — свої методи. Профспілка  — є, але “кишенькова”. Їй платить підприємство. І від підприємства вона нікуди не піде. А люди? Вони кажуть: “А що ми зробимо?” Можливо, молоді хотіли б піднятися на страйк. Але старші не підуть на це. Тому що вони —  пільговики. Й у старшого покоління якраз отой совок у голові: ліпше сидіти і не рипатися,  тому що начальник —  цар і бог, і як він скаже, так і буде.

Друге. Як позиціонує себе підприємство: ми — товариство з обмеженою відповідальністю. Якщо вас щось не влаштовує — пишете заяву на розрахунок, і йдете шукати нову роботу.  Альтернативи немає. І через те люди тримаються за роботу, яку мають. Якщо страйкувати, тобто, вимагати задоволення своїх потреб, то повинно йти все підприємство. А підприємство — розділене. Тому що є начальство, яке не піде на страйк. А тих працівників, які хотіли б дійсно чогось добитися, — надто мало.

Владу не переробиш. А, якщо ми почнемо якось змінювати світогляд, почнемо обдумувати, гуртуватися — є шанс. Бо основний  наслідок совка — то є тотальна байдужість, й оця байдужість є велика спільна біда українців. А для того, щоб гуртуватися, треба знати, що ти — частина тієї нації.

— Як думаєш, чи потрібні нині такі установи, як Міністерство культури та управління культури місцевих рад? Чому подібних установ немає у багатьох європейських країнах чи, наприклад, США, і там культура успішно функціонує і розвивається? — Культура, пропагована міністерствами й управліннями, і стихійна культура — різні, кардинально протилежні, речі. Гадаю, що нав’язати кліше — не означає виховати людину. Культура офіційна — це є культура шароварна, та, яка була до незалежності. Культура — така річ, яка здатна самоорганізовуватися, самореорганізовуватися і саморозвиватися незалежно від впливів. Це залежить від натхнення одиниць, але аж ніяк не від нав’язування стереотипів. Стандарт — це є смерть для культури.

Влада мала б (але це — із царини фантастики) підтримувати культуру, але аж ніяк не втручатися у процес. Треба підтримувати фінансово, бо ж часто творчі люди не можуть дати собі ради. Може, нагодилася б система грантів, конкурсів.

Але влада культурою не цікавиться. Бо “темна маса” вигідна — нею легше керувати. Якщо люди почнуть духовно розвиватися, то ця вся система може просто тупо розсипатися. Люди почнуть думати: хто я, чому я живу, і чому мною мають керувати неправильно? У нормальних країнах люди постають і йдуть страйкувати, вимагати задоволення своїх прав. У нас того немає, бо всі бояться. А, може, прав не знають?

— Ким, на твою думку, легше бути у невеликому провінційному містечку: представником влади чи представником творчої касти? — Влада і митці взагалі не взаємодіють. Є приклади такої взаємодії у столиці. Наприклад, формація “Остання барикада” під егідою народного депутата Олеся Донія. Але на рівні містечок — жодним чином.

Вважаю, що кожен має бути у своїй справі, і не лізти туди, де нічого не знає. Митець у політиці здатен якнайліпше курувати мистецькі проекти. Ми маємо поганий і негативний досвід із УНР. Там керували письменники, але — як можна за кілька місяців, фактично, зруйнувати державу? Коли займаєшся політикою, немає часу на творчість. Влада має бути із зубами. Політика — брудна справа і вимагає часу. 

— Чи має калуський літератор калуського читача? Що, за твоїми спостереженнями, читають калушани, і, що ти бажала б, щоб вони читали? Чому нині непопулярні у Калуші бібліотеки, і якими ти їх бачиш для того, щоб вони такими стали? — Швидше не має, ніж має. Враховуючи те, яка література стоїть на перших полицях, і зачитана до дір, — читають жінки і читають жіночі романи. Молодь читає також молодих — беллетристику, розважальну літературу. Серйозну не читають, бо треба думати.

Згідна із цитатою шоумена, письменника й актора Антіна Мухарського. Він у одній зі своїх лекцій сказав: “У розвинених країнах еліта становить від 15-20% населення. У нас заледве добіжить до п’яти”. Я вважаю, що для того, щоб людина почала цікавитися літературою і культурою, треба, принаймні, три фактори: 1) щоб людина була нагодованою; 2) щоб людина мала у що одягтися; 3) щоб людина мала де жити. Щоб не “сушила” собі голову цими проблемами. Коли людина перенасичується цими матеріальними благами, вона починає думати про щось вище. Нині ж просто немає часу думати про літературу і культуру. Коли у кишені порожньо, а ти не знаєш, що буде завтра, то тоді не до культури і не до літератури. Я думаю, що це — тенденція не тільки у Калуші.

Щодо бібліотек, то вони приймають літературу, якщо ти їм даруєш. Їм виділяють кошти, але не такі щоб упорядкувати хороший і багатий книжковий фонд, тому книжки місцевих не купують, бо грошей на загальноукраїнську літеатуру ледве вистачає.

— Чи здатне, на твою думку, літературне середовище Калуша створити бренд міста? Наприклад, написати роман,  у якому фігурував би Калуш? Чому літератори не пишуть про наше сьогодення? — У нас є один автор у Калуші, який писав про Калуш вірші. У в нього є збірка “Під Карпатами місто”. Це — Іван Павліха. І там він пише про Калуш і про його проблеми. Так що не можна сказати, що Калуша немає у літературі.

Я навіть і серед українських поетів і письменників не знаю таких, які писали б про наше місто. Це вже більше роблять краєзнавці. У основному, пишуть про столицю, а коли мають на увазі своє містечко, то — перейменовують. Така тенденція.

— Літературний жанр фейлетонів і памфлетів ділять журналісти і письменники. Чому у Калуші не сміються “на злобу дня”? — Відповім словами Івана Павліхи: “Жанр байки і фейлетона був актуальним тоді, коли не можна було вголос сказати те, що думаєш”. Тоді говорили завуальовано. Зараз говорять усе, що думають. Може, через те воно і відмирає.  Друге: зараз — постмодерн. А він сам по собі є депресивним. А літератори також схильні орієнтуватись один на одного, на загальні тенденції. Віяння підхопили — і пишуть одне і те ж. А, хоча, я не сказала б, що не сміються. Ігор Гаврилюк пише. У нього злободенні такі тексти.

Просто, чому люди не сміються? Бо час такий, коли не до сміху.

— Дякую, Іро, за особливий погляд. Постійного творчого злету!

Розмовляла Юля БАЛІЦЬКА, журналіст

ФУНДАМЕНТ (соціальна сатира)

Цьому фундаменту років з п’ятнадцять,

І регулярно дощі його лижуть,

Ще й обвівають вітри сивобуйні,

Навколо – трави, будинки, дерева.

Він проклювався масивом бетонним,

Виріс із ґрунту й застиг у чеканні,

Сойки сідають на крайчик холодний

І зазирають униз, де бур’яном

Все поросло, а змогли – прочитали б

Чорну символіку графіті.

Люди Раптом сполохали сойок, ті – в небо.

Більше пташки не дивились на землю.

Люди. То були старі і не зовсім,

Тихо по черзі за мури ховались,

Щоби чужі не побачили раптом

Тіла частини, котрі для дружини.

А біля того творіння з бетону

Вгрузла у землю каплиця із дошок –

Там прихожани завзято співають

Гімни й молитви прийдешньому Богу.

Всю цю картину довершує напис

На розмальованій дошці на палях: “

Землю освячено митрополитом”

Для будівництва міського собору

Рівноапостольних матері й сина.

ВІКНА 6


Коментарів: 4

  • Dude (19:21 04/11/2013)
    Оцінка: +2 / -1 | [IP: 46.149.176.209]

    "Я знаю, що є багато молодих людей, які хотіли б презентувати свою творчість, і не розумію, чому у Калуші цього немає"-в тих людей і варто спит

    • ББА (22:46 04/11/2013)
      Оцінка: +3 / -0 | [IP: 2.122.224.110]

      А панянка на фото так нічого собі blush2

  • Анонім (17:34 05/11/2013)
    Оцінка: +1 / -0 | [IP: 109.162.17.129]

    "Кожна людина, яка пише, має думати, що вона пише. Коли пре — це класно."shok(((((

    У тої пані яка освіта:crazy?

    явно не "совкова")))))))

    • ББА (19:07 05/11/2013)
      Оцінка: +0 / -0 | [IP: 2.122.224.110]

      ви її пропонуєте спалити ?

    Залиште свій коментар!

    Використовуйте нормальні імена. Ваш коментар буде додано після перевірки.

    Усмішка Підморгую Добре blush2 shok crazy cenzore Ganba nono sad unknw

    (обов’язково)


    Щоб не вводити щоразу цифровий код, зареєстутесь або залогіньтесь на нашому Форумі.
    Адміністрація сайту "Калуш інфо"не завжди поділяє думки авторських матеріалів та коментарів. Усі коментарі проходять попередню модерацію. Якщо у Вас є зауваження стосовно інформації в матеріалах чи коментарях, просимо звернутись до нас через Форму зворотнього зв'язку.